E-komercija jeb Elektroniskā komercija (no angļu “e-commerce”) ir ekonomikas nozare, kas sevī ietver visas finanšu un tirdzniecības transakcijas, kas tiek veiktas ar datortīklu palīdzību, un biznesa procesi, kas saistīti ar šādu transakciju veikšanu.
Elektroniskās komercijas attīstība
Rietumos elektroniskās komercijas metodes jau sen tiek praktizētas un tām ir ļoti laba atdeve. Interneta veikali uzņem apgriezienus un palielina apjomus, tiek slēgti darījumi, attīstās reklāma, internetā tiek pārdotas preces/pakalpojumi.
Elektroniskā komercija internetā attīstās valstīs, kas jau sen uzņēmējdarbības attīstībai izmanto globālo tīmekli un, šo valstu pieredze, pēc mārketinga speciālistu aplēsēm, ir veiksmīga. Mārketinga pētījumos tika secināts, ka elektroniskā komercija ir nozare, kas veicina pasaules ekonomikas attīstību visvairāk.
Elektroniskā komercija internetā – tāpat kā centrāltirgus
Tā ir ne tikai i-veikalu nozare, bet plaša uzņēmējdarbības joma, kas sevī ietver tradicionāla biznesa komponentes. Preces, pakalpojumi, reklāma, tiešsaites maksājumi, piegāde uz mājām, online konsultācijas – šīs ir elektroniskās komercijas pamata komponentes un šo sarakstu var turpināt ilgi.
Paralēli tam, tiek radītas jaunas organizācijas formas – virtuālas aģentūras, kuras nodarbojās ar informācijas apmaiņu starp, piemēram, ģeogrāfiski savā starpā attālinātām kāda uzņēmuma filiālēm. Šādās virtuālās aģentūras biznesa funkcijas vai daļu no biznesa procesiem uztic profesionālām organizācijām vai speciālistiem ārpus organizācijas – autsorsā (no angļu “outsource” – ārpakalpojums).
Elektroniskās komercijas iespējas
- Elektroniskā komercija internetā ir perspektīva tirgus nozare, kas nemitīgi attīstās un kurai piemīt unikālas un pozitīvas īpašības:
- informāciju par preci/pakalpojumu ievietot pasaules tīmekļa tirgū ar minimālām izmaksām;
- maksimāli plaši tirgus noieta kanāli;
- pircēju un piegādātāju apvienošana vienotā sistēmā; pieprasījuma un piedāvājuma izmaksu samazināšana;
- daudz augstāks pasūtītāju apkalpošanas līmenis;
- jaunu darba vietu un kapitāla izveide;
- iespēja jebkurā brīdī nomainīt darbības profilu.
Mēs visi zinām, ka tikai pieliekot pūles var sasniegt nepieciešamos rezultātus, tomēr, jau tagad var prognozēt uzņēmuma rentabilitāti un attīstības perspektīvas šajā nozarē, ja jums ir pieejami profesionāļi ar nepieciešamajām iemaņām. Jau tagad var droši teikt, ka pēc laika e-komercija radikāli izmainīs visu komerciālo sistēmu pasaulē.