Definīcija
E-pasta mārketings ir mārketinga darbības veikšana ar e-pasta palīdzību. Jebkurš e-pasts, kas nosūtīts esošajam vai potenciālajam klientam ir e-pasta mārketings.
Izmantošana
e-pasta mārketingam ir trīs pieejas:
Mēstuļu sūtītāji. Tautā šī grupa ir pazīstama ar apzīmējumu “spameri”. Princips pavisam vienkāršs – nosūtīt pēc iespējas vairāk e-pastu – simtiem, tūkstošiem, miljoniem e-pastu dienā. Šāda e-pasta sūtītājiem svarīgs ir tikai izsūtīto e-pastu skaits. Šāda prakse tiek lietota, jo izsūtītās mēstules izpilda savu mērķi ~0,0036% gadījumos (www.marketingexperiments.com). Nevienam, izņemot pašiem mēstuļu sūtītājiem, šī mārketinga metode nepatīk, tāpēc šī mārketinga piekritējiem nākas izmantot dažādus negodīgus veidus, lai iegūtu e-pasta adreses, uz kurām nosūtīt savu piedāvājumu. Daudzās valstīs mēstuļu sūtīšana ir aizliegta ar likumu.
Godīgie e-pasta sūtītāji. Šie ir cilvēki, kas saprot, ko viņi dara. Viņi izmanto tikai godīgus paņēmienus un nekad nesūtīs Jums savus e-pastus, ja neesat piekritis tos saņemt. Svarīgi ir saprast, ka tieši šādā e-pasta mārketingā ir nākotne – sūtīt tikai tiem cilvēkiem, kas ir pieteikušies pie šī e-pasta saņemšanas un sūtīt tikai to informāciju, kādu viņi ir piekrituši saņemt.
Nenoteiktie sūtītāji. Šajā grupā ierindojas cilvēki ar labiem nodomiem, taču bez zināšanām, kā tas pareizi jādara.
e-pasta mārketingu, tāpat kā jebkuru citu mārketingu, izmanto daudz un dažādiem mērķiem:
- produkta vai pakalpojuma pārdošana;
- akciju un atlaižu paziņošana;
- jaunumu izplatīšana;
Padomi e-pasta sastādīšanā
- Jāizveido aizraujošs un ieinteresējošs temats – ik dienas e-pasta lietotāji saņem līdz pat simts e-pastiem, ja vēlaties, lai jūsu nosūtītais e-pasts izceltos citu vidū, nepieciešams izvēlēties sakarīgu tēmas nosaukumu (subject Line), lai lasītājs būtu ieinteresēts atvērt tieši Jūsu e-pastu. Esiet godīgs un nepārcentieties izmantojot izsaukuma zīmes, lielo fontu u.t.t.
- Iekļaujiet e-pastā aicinājumu rīkoties (call to action). Tas nozīmē, ka nepieciešams e-pastam piešķirt nozīmi, ka, ja lasītājs veiks darbību (pirkt, pasūtīt, reģistrēties) tieši tagad vai kaut kādā noteiktā laikā, tad saņems atlaidi, bonusu u.t.t. ( Piemēram, „Sāciet izmantot mūsu pakalpojumus tūlīt un Jūs saņemsiet bezmaksas lejkannu!”).
- E-pastā jāiekļauj saites uz vietu, kur cilvēks var veikt nepieciešamo darbību, nelieciet lasītājam meklēt internetā savu pakalpojumu/produktu, labāk, lai visas saites atrodas e-pastā, kur viņš var veikt pasūtījumu kad vien to vēlas.
- Īpašu uzmanību jāvelta pirmjam teksta paragrāfam. Tas parasti ir vienīgais ko lasītājs apskata, tāpēc šeit jāiekļauj tāda informācija, kas liks viņam lasīt tālāk nākamo paragrāfu.
- Tajā brīdī, kad klients ir veicis pirkumu, no šīs e-pasta mārketinga akcijas, nosūtiet viņam vēl vienu e-pastu, par pateicību, ka viņš ir kļuvis par Jūsu klientu. Šo e-pastu iespējams izveidot kā automātisku atbildi, kas tiek nosūtīta klientam tūlīt pēc pirkuma veikšanas.
- Interneta lietotājam vajadzētu būt iespēja viegli atteikties (unsubscribe) no šī pakalpojuma. Parasti šī informācija ir iekļauta e-pasta beigās.
Pozītivi
- Salīdzinājumā ar drukātajiem pasta materiāliem, e-pasts ir ekonomiski izdevīgs;
- e-pasta mārketings ir otrais rentablākais interneta mārketinga rīks aiz interneta meklētāju mārketinga (Search Engine Mārketing – SEM);
- rezultāts ir tūlītējs – e-pasts tiek piegādāts dažu sekunžu vai minūšu laikā;
- e-pasta mārketinga rezultātus ir viegli izsekot ar dažādu atskaišu palīdzību;
- vairāk nekā puse interneta lietotāji katru dienu izmanto e-pastu vēstuļu sūtīšanai un lasīšanai – tā ir liela auditorija.
Negatīvi
- daudzi uzņēmumi izmanto neapstiprināto e-pastu sūtīšanu (SPAM), kas “bojā” interneta vidi. Šis negatīvais aspekts veicina aiz vien sarežģītāku e-pastu filtru veidošanu, kas bloķē e-pastus pat draugu starpā.
Izmaksas
E-pasta mārketings ir bezmaksas aktivitāte, taču, ja vēlaties izmantot profesionāļu pakalpojumus, tad tās izmaksas būs šādas:
- e-pasta mārketinga sūtītāja programmatūra – tās ir programmatūras, kurās varat izmantot savas mārketinga akcijas. Maksa tiek noteikta mēnesī, sākot no 15$ par 500 adresātiem, līdz pat 150$ par 25 000 adresātiem. Šīs e-pasta kompānijas piedāvā dažādus papildus blakus pakalpojumus, kā arī daudz kas ir iekļauts šajā paketē, klāt pie šīs ikmēneša maksas, kā piemēram dažādas sagataves (templates), jaunumiem, apsveikumiem, ielūgumiem utt. Jāpiebilst, ka pārsvarā visi šie piedāvājumi ir angļu valodā.
- Redaktors teksta sastādīšanai – tāpat, kā dažādiem reklāmas rakstiem avīzēs un žurnālos arī e-pastā dažreiz ir vērts izmantot redaktora pakalpojumus;
- Interneta mārketinga speciālists, kurš palīdzēs iegūt adreses – nav jēgas taisīt e-pasta kampaņu, ja nav, kam sūtīt. Kā arī šis speciālists sniegs papildus padomus par e-pasta mārketinga kampaņu.